Vážíme si vašeho soukromí

My a naši digitální partneři používáme na této webové stránce soubory cookies. Některé z nich jsou k fungování stránky nezbytné, ale o těch následujících můžete rozhodnout sami.

Nastavení
Odmítnout vše
Přijmout vše
Nezbytné/funkční

Jedná se o nezbytné cookies, bez kterých by nebylo možné stránky reálně provozovat. Zahrnují např. cookies pro ukládání zvolených nastavení či zapamatování přihlášení.

Vždy aktivní

Analytické

Tyto cookies se používají k měření a analýze návštěvnosti našich webových stránek (množství návštěvníků, zobrazené stránky, průměrná doba prohlížení atd.). Souhlasem nám umožníte získat data o tom, jak naše stránky užíváte.


Marketingové

Používají se pro účely reklam zobrazovaných na webových stránkách třetích stran, včetně sociálních sítí a kontextové reklamy. Jsou přizpůsobeny vašim preferencím a pomáhají nám měřit účinnost našich reklamních kampaní. Pokud je deaktivujete, bude se vám při procházení internetu i nadále zobrazovat reklama, ale nebude vám přizpůsobená na míru a bude pro vás méně relevantní.


Uložit nastavení
Přijmout vše

Nástupnictví
a uspořádání majetku
jako téma magazínu Reportér

Moji milí....  
Podnikatelé řeší rodinný majetek

Nejde o jedinou příčinu, ale koronavirus k tomu určitě přispěl. Majitelé a majitelky rodinných firem v posledním roce více řeší, jak se postarají o své rodiny i o budoucnost svých podniků. Kvůli pandemickým omezením mají čas, roli hraje i zvýšené vědomí, že člověk nežije věčně. Některé rodiny si dokonce pořizují písemně vyhotovené dohody – rodinné ústavy. A na lepší časy se možná mohou těšit také obecně prospěšné aktivity.

Kdy, když ne teď… Covidová situace přiměla majitele firem a jejich rodiny, aby se intenzivněji zabývali tím, jak si do budoucna uspořádají majetkové a vztahové poměry. Specializované firmy zabývající se správou rodinných majetků, ale i právní kanceláře a poradci v posledních měsících řeší nebývalé množství případů.

Covid nám připomněl vlastní zranitelnost

Důvody, proč se podnikatelé a podnikatelky v koronavirové době začali více zabývat majetkovým uspořádáním v rodinách a nástupnictvím ve firmách, jsou především dva. Jednak na to mají více času. Odpadla podstatná část cestování, ať už spojeného s byznysem, nebo s rekreací. Zmizely společenské akce a dramaticky se omezila i pracovní a obchodní jednání. Majitelé firem tráví více času s rodinami a mají i více prostoru probírat s blízkými své i jejich představy o budoucnosti. Druhým důvodem je zvýšené vědomí toho, že se může něco neblahého stát. Ve chvíli, kdy nákaza zasahuje podstatnou část populace a kdy zároveň nelze s jistotou odhadnout, kdo bude mít průběh onemocnění hladký a u koho se může vyvinout až k boji o život, je vyšší míra obav logická.

„Ať už jsou individuální důvody u jednotlivých podnikatelů jakékoli, je zcela patrné, že se majetkovým uspořádáním zabývají mnohem více než jindy. Za jediný měsíc míváme teď tolik poptávek, co se jindy sejde třeba za celý rok,“ říká Gabriela Lachoutová, předsedkyně představenstva J&T Family Office. „Úspěšní podnikatelé vědí, že majetek zároveň představuje určitý závazek, a chtějí se o něj správně postarat,“ doplňuje.

Nástupnictví řeší i mladí úspěšní podnikatelé

Uspořádáním majetkových poměrů se v poslední době podle správců majetku a právníků začaly výrazněji zabývat i mladší ročníky. Výjimkou rozhodně nejsou dnešní čtyřicátníci, či dokonce třicátníci. „Naši nejmladší zákazníci jsou z řad úspěšných podnikatelů, zejména ve startupovém světě. Je pravda, že se nyní na problematiku nástupnictví začali ptát. Ještě před rokem jim přitom debata na téma udržitelnosti jeich majetku, případně jejich filantropických aktivit, přišla předčasná,“ říká Petr Laštovka, předseda představenstva EMUN Family Office.

Uspořádání rodinného majetku neznamená ho okamžitě předat dalším generacím.

V době covidové se naopak množí případy, kdy se třeba už i bývalý majitel načas do podniku vrací, aby pomohl nástupcům překonat krizovou situaci. „Je to docela logické, někdejší zakladatelé mohou firmám pomoci svými zkušenostmi a pro ně samotné to může představovat zajímavou výzvu, kterou už by jim hladký a bezproblémový chod byznysu neposkytoval,“ říká Martin Hrdlík, jenž se zabývá problematikou rodinných firem ve společnosti KPMG Legal.

Na druhé straně se zase objevují ti, kdo chtějí mít jistotu v zabezpečení rodinných příslušníků pro případ nenadálé události. „Někteří klienti začínají tím, že vyčlení část svého majetku k tomu, aby bylo v případě potřeby postaráno o blaho rodiny. A teprve následně se mohou zabývat celkovým řešením veškerých svých aktiv,“ popisuje Gabriela Lachoutová.

Jednou za život

Správná příprava na rozhodnutí o předávání majetku, ale i příslušných kompetencí a informací vyžaduje svůj čas, který není radno ošidit. „Rozhodně se nejedná o pár týdnů, nejčastěji můžeme hovořit o šesti až dvanácti měsících. Po technické stránce by to šlo vyřešit docela rychle, příprava příslušných dokumentů zase tolik času nezabere. Nejdelší čas si je třeba vyčlenit na diskuse a úvahy o tom, jak má celkové řešení vypadat. Takové rozhodnutí dělá člověk jednou za život, takže je pochopitelné, že je třeba všechno dobře připravit a rozmyslet,“ říká Petr Kincl z PwC Legal.

Někteří klienti za profesionálními správci rodinných majetků přicházejí s tím, že už mají „všechno vymyšlené“ a potřebují jen pomoct s realizací. Často se ale ukáže, že i onomu promýšlení je ještě třeba věnovat spoustu energie. „Uspořádání majetku tak, aby byla připravená zejména ,governance‘, tedy to, kdo a jak bude o majetku rozhodovat po životě zakladatelů, jak bude cíleně připravována další generace manažerů majetku a z jakého okruhu osob se mají tito manažeři rekrutovat, to má detailně promyšlené málokdo,“ popisuje svou zkušenost Petr Laštovka. „Střední doba je dle našich zkušeností šest až devět měsíců, ale máme mezi klienty i rodiny, se kterými koncept zpracováváme déle než dva roky,“ dodává šéf EMUN Family Office.

Autor: Robert Čásenský
Foto credit: Profimedia.cz